مختصری
از زندگانی حضرت علی (ع) تولد و نسب علی ابن ابیطالب، امام اول تشیع و داماد، پسرعمو و برادر
دینی پیامبر اکرمصلی الله
علیه و آله و سلم است. کنیه اش "ابوالحسن" است و القاب مختلفیهمچون امیر المومنین دارد. امام علی چهارمین خلیفه اسلامی است. امام علیدر روز جمعه سیزدهم رجب سال سی ام پس از عام الفیل (ده سال قبل از بعثتمحمد) در مکه، در داخل کعبه به دنیا آمد. هیچ کس قبل از او و بعد از او،در این خانه خدا تولد نیافته است و این نشانگر موهبت و احترام و توجه خاصخداوند به وجود علی و بیانگر مقام بسیار ارجمند اوست. حضرت علی نخستینفرزند خانواده هاشمی است که پدر و مادر او هر دو فرزند هاشم هستند. پدرشابوطالب فرزند عبدالمطلب فرزند هاشم است و مادر او فاطمه بنت اسد فرزندهاشم می باشد. خاندان هاشمی از لحاظ فضائل اخلاقی و صفات عالیه انسانی درقبیله قریش و در دیگر طوایف عرب، زبانزد خاص و عام بوده است. فتوت، مروت،شجاعت و بسیاری از فضایل دیگر اختصاص به بنی هاشم داشته است. تمام اینفضیلتها در مرتبه عالی در وجود حضرت علی موجود بوده است.
فاطمه بنت اسد به هنگام درد زایمان راه مسجدالحرام را در
پیش گرفت و خودرا به دیوار
کعبه نزدیک ساخت و چنین گفت: خداوندا! به تو و پیامبران وکتابهایی
که از طرف تو نازل شده اند و نیز به سخن جدم حضرت ابراهیم علیهالسلام سازنده این خانه ایمان راسخ دارم. پرودگارا! به پاس احترام کسی کهاین خانه را ساخت، و به حق کودکی که در رحم من است، تولد این کودک را برمن آسان فرما! لحظه ای نگذشت که دیوار جنوب شرقی کعبه در برابر دیدگانعباس ابن عبدالمطلب و یزید بن تعف شکافته شد. فاطمه وارد کعبه شد و دیواربه هم پیوست. فاطمه تا سه روز در شریفترین مکان مهمان خدا بود و نوزادخویش را سه روز پس از سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل، به دنیا آورد. سپساز همان شکاف دیوار که دوباره گشوده شده بود بیرون آمد و گفت: "پیامی
ازغیب شنیدم که نامش را "علی" بگذار."
دوران کودکی حضرت علی تا سه سالگی نزد پدر و مادرش بسر برد و از آنجا
که خداوند میخواست ایشان به کمالات بیشتری
نائل آید، پیامبر اکرم وی را از بدو تولدتحت
تربیت غیر مستقیم خود قرار داد. تا آنکه، خشکسالی عجیبی در مکه واقعشد. ابوطالب عموی پیامبر، با چند فرزند با هزینه سنگین زندگی روبرو شد.
رسول اکرم پس از مشورت با عموی خود عباس توافق کردند که
هر یک از آنانفرزندی از ابوطالب را به نزد
خود ببرند تا گشایشی در کار ابوطالب باشد. عباس، جعفربن ابیطالب را و پیامبر علی را به خانه خود بردند. به این طریقحضرت علی به طور کامل در کنار پیامبر قرار گرفت. علی
آنچنان با پیامبرهمراه بود که هرگاه پیامبر از شهر خارج می شد و به
کوه و بیابان می رفت اورا نیز همراه خود می برد.
بعثت پیامبر و اسلام آوردن امام علی از فضایل حضرت علی این است که او نخستین فرد ایمان
آورنده به پیامبر میباشد. پیامبر
اولین بار برای اعضای خانواده اش (که علی هم جزو آنها شمردهمی شد) دعوتش
را آشکار کرد و علی اولین مردی بود که پس از دعوت خصوصی محمدبه دین
اسلام گروید. وی به همراه حضرت خدیجه علیهاسلام نخستین مسلمانان بهشمار می روند.
حضرت علی ( ع ) نخستین یاور پیامبر ( ص
) پس از وحی خدا و برگزیده شدن حضرت محمد به پیامبری و سه
سال دعوت مخفیانه،سرانجام پیک
وحی فرا رسید و فرمان دعوت همگانی داده شد. در این میان تنهاحضرت
علی مجری طرحهای پیامبر در دعوت الهی وی و تنها همراه و دلسوز آنحضرت در ضیافتی بود که وی برای آشناکردن خویشاوندانش با اسلام و دعوتشانبه دین خدا ترتیب داد. در همین ضیافت پیامبر از حاضران سؤال کرد: چه کسیاز شما مرا در این راه کمک می کند تا برادر و وصی و نماینده من در میانشما باشد؟ فقط علی پاسخ داد: ای پیامبر خدا! من تو را در این راه یاری میکنم. پیامبر بعد از سه بار تکرار سؤال و شنیدن همان جواب فرمود: ایخویشاوندان و بستگان من، بدانید که علی برادر و وصی و خلیفه پس از من درمیان شماست. از افتخارات دیگر حضرت علی این است که با شجاعت کامل برایخنثی کردن توطئه مشرکان مبنی بر قتل رسول خدا در بستر ایشان خوابید تاپیامبر بتواند بگریزد و به این ترتیب زمینه هجرت پیامبر به مدینه را آمادهساخت.
حضرت علی بعد از هجرت به مدینه در دوران پس از هجرت امام علی به مدینه به دو نمونه از
فضایل وی اشاره می کنیم:
1 - جانبازی و فداکاری در میدان جهاد
: حضور وی در 26 غزوه از 27 غزوه پیامبر و شرکت در سریه
های مختلف از افتخارات و فضایل آن حضرت است.
2 - ضبط و کتابت وحی و قرآن کریم کتابت وحی و تنظیم بسیاری از اسناد تاریخی و سیاسی و
نوشتن نامه هایتبلیغی و
دعوتی از کارهای حساس و پرارج امام بود. ایشان آیات قرآن چه مکیو چه مدنی، را ضبط می کرد. به همین علت است که وی را از کاتبان وحی وحافظان قرآن به شمار می آورند. در این دوران بود که پیامبر فرمان اخوت وبرادری مسلمانان را صادر فرمود و با حضرت علی پیمان برادری و اخوت بست وبه حضرت علی فرمود: "تو برادر من در این جهان و سرای دیگر هستی. به
خداییکه مرا به حق برانگیخته است، تو را به برادری خود
انتخاب می کنم، اخوتی کهدامنه آن هر دو جهان را فرا
گیرد."
ازدواج امام علی با حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام عمر ابن خطاب و ابوبکر پس ازمشورت با سعد ابن معاذ رئیس
قبیله اوسدریافتند جز علی کسی شایستگی
زهرا را ندارد. لذا هنگامی که علی در میاننخلهای
باغ یکی از انصار مشغول آبیاری بود موضوع را با وی در میان نهادندو ایشان فرمود: دختر پیامبر مورد میل و علاقه من است. سپس به سوی خانهرسول به راه افتاد. وقتی به حضور رسول اکرم رسید، عظمت محضر پیامبر مانعاز آن شد که سخنی بگوید تا اینکه رسول اکرم علت رجوع ایشان را جویا شد وحضرت علی با تکیه به فضایل و تقوا و سوابق درخشان خود در اسلام فرمود:
"آیا صلاح می دانید که فاطمه را در عقد من درآورید؟"
پیامبر موافقت خود رابا این
ازدواج اعلام کرد و پس از موافقت حضرت زهرا، آن حضرت به دامادیرسول اکرم نائل آمد و با حضرت زهرا ازدواج کرد. خانه آنها در خانه ای کنارخانه پیامبر قرار داشت.
حضور در صحنه های مختلف و یاری پیامبر اسلام امام علی در مواقع مختلف و خطیر یاور پیامبر بود. وی یکی
از موثرترینجنگاوران سپاه اسلام بود و در
تمامی جنگ های پیامبر به جز جنگ تبوک ایشانرا
همراهی کرد. در جنگ احد و جنگ حنین که سپاه مسلمانان شکست خورد وگریخت، از معدود افرادی بود که با پیامبر باقی ماند و از جان او دفاع کرد.
در جنگ خندق قهرمان عرب عمرو ابن عبدود را شکست داد. در
جنگ خیبر سپاهاسلام به فرماندهی او قلعه
های مستحکم خیبر را فتح کرد. همچنین در واقعهبرائت
از مشرکین، پیامبر سورهٔ توبه را به وسیلهٔ او به مکیان ابلاغ کرد.
در ماجرای فتح مکه نیز پرچم اسلام به دست او بود و با
شعار امروز روزمرحمت است
وارد مکه شد، سپس با پیامبر وارد خانهٔ کعبه شد و بر دوش او رفتو بت ها را شکست.
غدیر خم پیامبر بعد از اتمام مراسم حج در آخرین سال عمر پربرکتش
در راه برگشت درمحلی به نام
غدیرخم در نزدیکی جحفه دستور توقف داد، زیرا پیک وحی فرمانداده
بود که پیامبر باید رسالتش را به اتمام برساند. پس از نماز ظهر،پیامبر بر بالای منبری از جهاز شتران رفت و فرمود: "ای مردم! نزدیک
است کهمن دعوت حق را لبیک گویم و از میان شما بروم. درباره
من چه فکر می کنید؟" مردم گفتند:
" گواهی می دهیم که تو آیین خدا را تبلیغ می کردی. " پیامبرفرمود: " آیا شما گواهی نمی دهید که جز خدای
یگانه، خدایی نیست و محمدبنده خدا و پیامبر اوست؟ "
مردم گفتند: " آری، گواهی می دهیم. " سپسپیامبر
دست حضرت علی را بالا گرفت و فرمود: " ای مردم! در نزد مؤمنانسزاوارتر از خودشان کیست؟ " مردم گفتند: " خداوند و پیامبر او
بهتر میدانند. " سپس پیامبر فرمود: " ای مردم! هر
کس من مولا و رهبر او هستم، علیهم مولا و رهبر اوست. " و
این جمله را سه بار تکرار فرمودند. بعد مردم اینانتخاب
را به حضرت علی تبریک گفتند و با وی بیعت نمودند.
حضرت علی بعد از رحلت رسول اکرم پس از رحلت رسول اکرم به علت شرایط خاصی که بوجود آمده
بود، حضرت علی ازصحنه اجتماع
کناره گرفت و سکوت اختیار کرد. نه در جهادی شرکت می کرد و نهدر
اجتماع به طور رسمی سخن می گفت. شمشیر در نیام کرد و به وظایف فردی وسازندگی افراد می پرداخت. علت این بود که امت اسلام درباره امامت علی ازهمان روز مرگ محمد اختلاف داشتند. گروهی از اصحاب پیامبر شامل همه بنیهاشم و سلمان فارسی، عمار یاسر، ابوذر، مقداد، خزیمة بن ثابت(ذوالشهادتین)، ابوایوب انصاری، جابر ابن عبدالله انصاری،
ابوسعید خدری وزبیر معتقد
بودند که علی «خلیفهٔ رسول خدا» و «امام برحق» است. اما دیگرانبه مخالفت با وی پرداختند و سرانجام طی شورای سقیفه بنی ساعده ابوبکر بهخلافت پس از پیامبر رسید. در طی خلافت ابوبکر و عمر و عثمان، امام علیهمواره به آنها مشورت می داد، تا جایی که عمر بارها گفت «اگر علی نبود عمرهلاک شده بود». در شورای شش نفره امام علی حاضر نشد پیشنهاد عبدالرحمن ابنعوف را بپذیرد که گفته بود به شرطی با علی بیعت می کند که بر اساس کتابخدا، سنت پیامبر و سنت دو خلیفه اول عمل کند و تاکید کرده بود، که تنها براساس کتاب خدا و سنت پیامبر عمل می کند. امام در حمله ناراضیان مسلمان بهدارالخلافه در پایان حکومت عثمان تا حد توان در حفاظت از دارالخلافه کوشیدو تلاش کرد که جان عثمان حفظ شود. فعالیتهای امام در این دوران به طورخلاصه اینگونه است:
1 - عبادت خدا
2 - تفسیر قرآن و حل مسائل دینی و فتوای حکم حوادثی که
در طول 23سال زندگی پیامبر مشابه نداشت.
3 - پاسخ به پرسشهای دانشمندان ملل و شهرهای دیگر.
4 - بیان حکم بسیاری از رویدادهای نوظهور که در اسلام
سابقه نداشت.
5 - حل مسائل هنگامی که دستگاه خلافت در مسائل سیاسی و
پاره ای از مشکلات با بن بست روبرو می شد.
6 - تربیت و پرورش گروهی که از ضمیر پاک و روح آماده،
برای سیر و سلوک برخوردار هستند.
7 - کار و کوشش برای تامین زندگی بسیاری از بینوایان و
درماندگان تا آنجاکه با دست
خویش باغ احداث می کرد و قنات استخراج می نمود و سپس آنها را درراه خدا وقف می نمود.
دوران خلافت علی امام علی پس از کشته شدن عثمان خلیفهٔ سوم توسط خیل
مسلمانانی که به اوهجوم آورده
بودند به خلافت برگزیده شد. وی بار دیگر بیت المال را به تساویبین عموم مسلمانان تقسیم کرد و دست آزمندان را از دارالخلافه مسلمانانکوتاه کرد. پایتخت او ابتدا شهر مدینه بود. عده ای از یاران گذشته او وپیامبر مانند طلحه و زبیر توقع حکومت بصره و کوفه را از علی داشتند که بامخالفت او روبرو شدند. آن ها به تشویق مروان ابن حکم به همراه عایشه دخترابوبکر و از همسران پیامبر به مخالفت با وی پرداختند. این تحریکات باعثرخداد نبرد بصره شد که چون عایشه بر شتری سرخ مو سوار بود جنگ جمل نامگرفت. امام علی در این جنگ پیروز گشت و مرکز خلافت خود را از مدینه بهکوفه تغییر داد. پس از آن با مهمترین دعوی دار خلافت یعنی معاویه پسرابوسفیان که از طایفهٔ بنی امیه بود و با او دشمنی داشت و برای خود درسوریه حکومتی پرقدرت برپا کرده بود به مخالفت پرداخت. معاویه کشته شدنعثمان را بهانه قرار داده و از علی خواست که قاتلین عثمان را به وی تحویلدهد. امام علی هم اعلام کرد قاتلین عثمان پیش وی نیستند و با خلیفه گریمعاویه مخالفت کرد. معاویه پیراهن خونین عثمان را بهانهٔ شورشی بر علیهعلی کرد و جنگ صفین را به راه انداخت. پس از ۱۱۰ روز جنگ سرانجام کار بهداوری گذاشته شد و عمرو ابن عاص که از حکم سوی معاویه بود با فریب ابوموسیاشعری اعلام کردند معاویه خلیفهٔ مسلمانان است. این امر موجب شورش گروهیاز سپاهیان علی شد. این گروه خوارج نام گرفتند. علی ابتدا آن ها را بهصحبت فرا خواند، ولی پس از آنکه خوارج قاصدین او را کشتند، به جنگ با آنانپرداخت و در جنگ نهروان تار و مار کرد؛ به گونه ای که جایگاه خود را بهسیستان بردند.
شهادت بعد از جنگ نهروان و سرکوب خوارج، برخی از خوارج از جمله
عبدالرحمان بنملجم مرادی معروف به ابن
ملجم، و برک بن عبدالله تمیمی و عمرو بن بکرتمیمی
در یکی از شبها گرد هم آمدند و اوضاع آن روز و خونریزی ها و جنگهایداخلی را بررسی کردند و از نهروان و کشتگان خود یاد کردند و سرانجام بهاین نتیجه رسیدند که باعث این خونریزی و برادرکشی حضرت علی، معاویه وعمروعاص است و اگر این سه نفر از میان برداشته شوند، مسلمانان تکلیف خودرا خواهند دانست. سپس با هم پیمان بستند که هر یک از آنان متعهد کشتن یکیاز سه نفر گردد. ابن ملجم متعهد قتل امام علی ( ع ) شد و در شب نوزدهم ماهرمضان همراه چند نفر در مسجد کوفه نشستند. آن شب حضرت علی در خانه دخترشمهمان بود و از واقعه صبح با خبر بود. وقتی موضوع را با دخترش در میاننهاد، ام کلثوم گفت: فردا جعده را به مسجد بفرستید. حضرت علی ( ع ) فرمود:
از قضای الهی نمی توان گریخت. آنگاه کمربند خود را محکم
بست و در حالی کهاین دو بیت
را زمزمه می کرد عازم مسجد شد:
کمر خود را برای مرگ محکم ببند، زیرا مرگ تو را ملاقات
خواهد کرد. و از مرگ آنگاه که به سرای تو درآید، جزع و فریاد مکن
ابن ملجم در حالی که حضرت علی در سجده بود، ضربتی بر فرق
مبارک آن حضرتوارد ساخت؛ به گونه ای که خون
از سر حضرتش در محراب جاری شد. در این حالحضرت
فرمود: "فزت و رب الکعبه" به خدای کعبه سوگند که رستگار شدم. سپس آیه55
سوره طه را تلاوت فرمود: «شما را از خاک آفریدیم و در آن
بازتان میگردانیم و بار دیگر از آن
بیرونتان می آوریم». امام علی در واپسین لحظاتزندگی
نیز به فکر صلاح و سعادت مردم بود و به فرزندان و بستگان و تماممسلمانان چنین وصیت فرمود: "شما را به پرهیزکاری سفارش می کنم و به
اینکهکارهای خود را منظم کنید و اینکه همواره در فکر
اصلاح بین مسلمانان باشید. یتیمان را فراموش
نکنید، حقوق همسایگان را مراعات کنید. قرآن را برنامه یعملی خود قرار دهید. نماز را بسیار گرامی بدارید که ستون دین شماست. حضرتعلی سرانجام در 21 ماه رمضان به شهادت رسید و در نجف به خاک سپرده شد.
ویژگی ها امام علی در سخنوری و ادبیات چیره بود، به طوری که
وابستگان بنی امیه علیرغم لعن وی،
گفتارش را از حفظ می کردند، تا بیانشان شیوا شود. همچنینمجموعه
گفتارها و نوشتارهای شیوا و ادیبانه وی توسط سید رضی در کتابی بهنام نهج البلاغه جمع آوری شده است. علاوه بر آن مجموعه روایات وی در کتابغرر الحکم جمع شده است. ادبای عرب کلام او را شیواترین کلام بعد از قرآنمی دانند. بین مسلمانان مقام عرفانی، علم، شجاعت، عدالت، کمک به بینوایانو ساده زیستی علی مورد ستایش قرار گرفته است. از میان مسلمانان غیر شیعهابن ابی الحدید به شرح نهج البلاغه پرداخته است. علاوه بر آن مسیحیانینظیر جرج جرداق نویسنده کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» او را ستوده ودرباره او گفته اند: «علی به سبب شدت دادگری اش در محراب کشته شد».