مجمع منتظران المهدی(عجل الله)-جوادیه تهران

هرکه اینجا عشق بازی میکند روز محشر سر فرازی میکند هر که آید بر در این میکده مهدیش مهمان نوازی میکند

مجمع منتظران المهدی(عجل الله)-جوادیه تهران

هرکه اینجا عشق بازی میکند روز محشر سر فرازی میکند هر که آید بر در این میکده مهدیش مهمان نوازی میکند

ویژه نامه اربعین حسینی: (آشنایی با نخستین زائر با معرفت کربلا)

آشنایی با نخستین زائر بامعرفت کربلا

پس به جانب قبر روان شد و گامى برنداشت مگر با ذکر خدا، تا نزدیک قبر رسید. مرا گفت تا دست مرا به قبر گذار. من دست وى را به قبر گذاشتم. چون دستش به قبر رسید بیهوش بر روى قبر افتاد. پس آبى بر وى پاشیدم تا به هوش آمد و سه بار گفت: یا حسین!

بیستم صفر چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت است، براى این روز زیارتهاى ویژه‏اى از امامان معصوم نقل شده که برای استفاده از آنها می‌توان به کتب ادعیه مراجعه کرد.

در این روز جابر بن ‏عبدالله‏ انصارى وارد کربلا شد و قبر مطهر امام حسین(ع) را زیارت کرد.

وی نخستین زائرى بود که با معرفت، موفق به زیارت مزار آن حضرت شد. جابر بن ‏عبدالله‏ انصارى که در هنگام شهادت امام حسین به احتمال زیاد در مدینه حضور داشت و از قیام و شهادت آن حضرت بى‏اطلاع بود، پس از آگاهى از جنایت سپاهیان یزید و شهادت امام و یاران وفادارش در کربلا عازم کوفه شد تا از این رویداد بزرگ به خوبى آگاه شود.

جابر پس از اطلاع کامل از نحوه شهادت و به دست آوردن نشانى محل شهادت امام حسین(ع) عازم سرزمین کربلا شد و نخستین کسى بود که توفیق زیارت قبر امام را بدست آورد و پایه‏‌گذار سنت حسنه زیارت مرقد پیشواى شهیدان، حضرت امام حسین(ع) شد.

در شرح ماجرای زیارت جابر در کتاب بشارةالمصطفى، به نقل از کتاب منتهى‏الآمال شیخ‏عباس‏قمى آمده است: عطیّة بن ‏سعد بن ‏جناده عوفى ‏کوفى که از روات امامیه است و اهل‏ سنت در رجال، تصریح کرده‏اند به صدق او در حدیث، گفت: ما بیرون رفتیم با جابر بن ‏عبدالله‏ انصارى به جهت زیارت قبر حضرت حسین (ع). پس زمانى که به کربلا وارد شدیم، جابر نزدیک فرات رفت و غسل کرد، پس جامه را لنگ خود کرد و جامه دیگر را بر دوش افکند. پس گشود بسته‏اى را که در آن سُعد بود و بپاشید از آن بر بدن خود.

پس به جانب قبر روان شد و گامى برنداشت مگر با ذکر خدا، تا نزدیک قبر رسید. مرا گفت تا دست مرا به قبر گذار. من دست وى را به قبر گذاشتم. چون دستش به قبر رسید بیهوش بر روى قبر افتاد. پس آبى بر وى پاشیدم تا به هوش آمد و سه بار گفت: یا حسین! پس گفت: حَبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ؛ آیا دوست، جواب نمى‏دهد دوست خود را؟ پس گفت: کجا توانى جواب دهى و حال آن که در گذشته از جاى خود رگهاى گردن تو و آویخته شده بر پشت و شانه تو، و جدایى افتاده بین سر و تن تو.

پس شهادت مى‏دهم که تو مى‏باشى فرزند خیرالنبیین و پسر سیدالمؤمنین و فرزند هم‏سوگند تقوى و پسر سید النقباء و فرزند فاطمه سیده زنها....

پس جابر برگرداند چشم خود را بر دور قبر و شهدا را سلام کرد.

جابر بن ‏عبدالله‏ انصارى نه تنها خود موفق به زیارت ابا عبدالله‏ الحسین(ع) شد، بلکه با رفتار و گفتار خود، زیارت امام و سایر شهیدان کربلا را در میان دوستداران اهل‏بیت رواج داد.

.............................................

منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج1، ص 444 و وقایع الایام (شیخ عباس قمی)، ص 194

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد